Jestem już po przeróbce - dałem radę bez kleju - wszystko na wcisk, zobaczymy na ile to wytrzyma. Poniżej małe - skrócone story z zabawy z łożyskami.
Tytułem wstępu dodam, że jeśli ktoś podejrzewa siebie o brak cierpliwości, to niech się zastanowi czy na pewno jest gotów by się zabrać za taką przeróbkę. Mnie zajęła ona ok 3,5 h. Spodziewam się, że można to zrobić szybciej ale ja dużą wagę przykładałem do dokładności. Mimo tego, że starałem się jak najdokładniej przyznam, że na prawdę trudno zrobić tę modyfikację w sposób idealny. Największy problem to współosiowe wywiercenie większych otworów w gearboxie. Niewielkie zdecentrowanie otworu będzie skutkowało zbyt ciasnym lub zbyt luźnym spasowaniem łożyskowanej zębatki w stosunku do innych zębatek mechanizmu.
Również obsadzenie łożysk na zębatkach należy wykonać bardzo dokładnie - delikatnie krzywo założone łożysko będzie powodowało "bujanie" zębatki i chwianie się jej osi. Kolejna precyzyjna sprawa to równe wciśnięcie łożyska z zębatką w otwór w gearboxie.
Trochę musiałem się nadłubać i miałem wątpliwości czy będzie ok, bo po wykonaniu wszystkiego, złożeniu i przesmarowaniu mechanizm nie chodził tak lekko jak możnaby się spodziewać. Po skręceniu gearboxa, zaczął chodzić jeszcze ciężej (oczywiście można było kręcić palcami ale czuć było opór). Po skręceniu GB podociskałem go jeszcze palcami przy gniazdach zębatek, żeby się lepiej ułożyły, potem jeszcze raz sprawdzenie i dociśnięcie łożysk i montaż do roomby.
A teraz po kolei:
Bezpośrednia przyczyna przeróbki - duuuże luzy i wyrobione gniazdo trzepaczki w module szczotek Roomby 4XX - Discovery
Warsztacik - do wykonania prac użyłem tego co mam w domu - przydatne rzeczy to multiszlifierka i wkrętarka akumulatorowa. Nieodzowna jest oczywiście suwmiarka.
Do przetoczenia i zmniejszenia średnicy gniazd szczotek na zębatkach używałem wkrętarki - metalowy trzpień zębatki w jarzmo wkrętarki i szlifowanie oraz skrawanie na niezbyt wysokich obrotach. Do zmniejszenia średnicy używałem przemiennie:
- papieru ściernego o średnio drobnym ziarnie (pasek położony na pilniku - dzięki temu mamy gwarancję że szlifujemy na płasko)
- nożyka introligatorskiego - ładnie wygładza a jego ostry czubek pozwala dopracować powierzchnię w miejscu łączenia osi z zębatką.
Do rozwiercenia otworów w GB użyłem kamiennych głowic stożkowych i kulkowych, można je kupić w każdym markecie (także w tych spożywczych) - kosztują parę złotych. Do mniejszych otworów i dopracowania dużych użyłem multiszlifierki z podobnymi, choć mniejszymi końcówkami. Tu ważna uwaga - rozwiercanie wymaga cierpliwości - nie można używać zbyt wysokich obrotów bo plastik zacznie nam się topić i łatwo spierniczyć sprawę.
Kamienie szlifierskie niestety "zapychają" się zebranymi wiórkami plastiku i trzeba je co jakąś chwilę oskrobać. Oczywiście wygodniej i szybciej byłoby używając rozwiertaka ale ja go nie miałem i uznałem, że nie będę na niego wydawał 80 zł.
Po ponad trzech godzinach szlifowania, wiercenia i przymiarek efekt widać poniżej:
Dodatkowy, ciekawy skutek - po przeszlifowaniu zębatki szczotki gumowej w R 4xx praktycznie dochodzi się do wewnętrznego profilu (kwadratu) napędzającego szczotkę. W moim przypadku gniazdo było mocno wyrobione - nie miało już kształtu kwadratu. Dzięki wciśnięciu w łożysko, profil wewnętrzny uległ ściśnięciu i szczotka wchodzi dosyć ciasno - luzy zniknęły
Małą uwaga - w R 4xx trzeba także doszlifować gniazdo maskownicy modułu szczotek (ramka z metalowymi prętami stanowiąca zabezpieczenie szczotek).
Podsumowanie:
Mimo obaw związanych z oporem przy obrotach, odkurzacz pracuje bez problemów. Nie potrafię ocenić czy żywotność baterii wzrosła czy spadła - kupiłem go za parę zł jako uszkodzony (przerobiłem zasilacz na UE, naprawiłem układ ładowania), założenie łożysk było ostatnim elementem napraw przed pierwszym odpaleniem. W sumie bateria ładowana ok 2 tygodnie wcześniej (przechowywana osobno) pozwoliła mu na pracę przez godzinę na podłogach gładkich i na dywanach. Myślę więc, że nie jest źle.
Użyte łożyska:
Łożysko wysokoobrotowe MR106 2RS - 6x10x3 mm - zębatka napędowa - od silnika
Łożysko wysokoobrotowe MR 148 ZZ - 8x14x4 mm - zębatka trzepaczki
Łożysko wysokoobrotowe 6703 ZZ - 17x23x4 mm - zębatka szczotki głównej.
Zapewne lepiej byłoby użyć wszystkich łożysk 2RS ale nie udało mi się znaleźć 2RS szerokości potrzebnych rozmiarów o szer. 4 mm obawiałem się, że 5 mm będzie już za szerokie i w przypadku R 4xx chyba tak jest.